77

Niedoceniony zmysł dotyku, równowagi i koordynacji

Posted on

Sensoryka

Dzieci uczą się i rozwijają poprzez zmysły. Wszystkie informacje zmysłowe docierające z otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie, o świecie, świadomości ciała, koordynacji ruchowej, równowagi, refleksu, wyczucia w kontakcie z innymi. Właściwie zaplanowane aktywności i zabawa stanowią solidny fundament do prawidłowego rozwoju.

 Niezwykle istotna rola zmysłu dotyku, równowagi i koordynacji

Nasze zmysły działają w obrębie układu nerwowego na poziomie podświadomości. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z istnienia zmysłu wzroku, słuchu, węchu czy smaku, jednak nie zawsze jesteśmy świadomi roli zmysłów, które odbierają informacje z otoczenia za pomocą dotyku, pozycji ciała czy siły grawitacji.
Są one szczególnie istotne w wieku dziecięcym, kiedy intensywnie kształtują się odruchy, świadomość ciała, koordynacja czy napięcie mięśniowe.
Maluch stopniowo poznaje swoją fizyczność oraz możliwości i ograniczenia, które się z nią wiążą. Odkrywa otaczające go przedmioty, zaczyna się siłować próbując wstać, uczy się chwytać piłkę, łapie równowagę, rozwija swoje umiejętności manualne, refleks i sprawność fizyczną.
DOTYK– receptory znajdujące się w skórze przekazują nam informacje dotyczące bólu, temperatury, lekkiego dotyku czy nacisku. Dotyk pełni funkcję obronną, bierze udział w budowaniu tzw. „mapy ciała”, pozwala odpowiednio różnicować cechy przedmiotów oraz zareagować np. w przypadku dotknięcia czegoś gorącego. Jest najwcześniej rozwijającym się, a zarazem najważniejszym zmysłem. Działając na inne układy pobudza wiele poziomów i obszarów mózgu.Wpływa też na bezpeczeństwo emocjonalne oraz funkcjonowanie społeczne.
 
RÓWNOWAGA– układ przedsionkowy ulokowany w uchu wewnętrznym związany jest z grawitacją. Daje nam poczucie ciężkości własnego ciała, mówi w jakiej pozycji znajdujemy się w przestrzeni, czy stoimy na nogach czy na głowie, czy spadamy, kręcimy się albo kołyszemy. Nadzoruje ruchy głowy i ciała, odpowiada za postawę.
KOORDYNACJA– odpowiednie struktury mięśni, stawów i ścięgien warunkują świadomość naszego ciała, pozwalają kontrolowac i planowac ruchy. Jest to tzw. „czucie głębokie”, dzięki któremu wiemy jak wysoko znajduje się nasza stopa, gdy chcemy kopnąć piłkę, czy mięsień jest rozluźniony, czy napięty. Nie patrząc wiemy w jakim położeniu znajdują się nasze ramiona, nogi, całe ciało, z zamkniętymi oczami możemy dotknąć palcem czubka nosa.

 Integracja sensoryczna

Nasze zmysły wzajemnie na siebie wpływają i odziaływują. Proces organizacji wszystkich zmysłów tak, aby prawidłowo analizowały zastaną sytuację i odpowiednio na nią reagowały nosi nazwę „integracji sensorycznej”.
Konsekwencja niewykształcenia się w pełni któregoś ze zmysłów lub nadwrażliwość na pewne bodźce znacznie utrudnia funkcjonowanie w codziennym życiu.
Terapia SI ma na celu połączenie i wzmocnienie wszystkich zmysłów dziecka podczas aktywnej zabawy, rozwijając jego umiejętności tak, aby czuł i postrzegał siebie jako kogoś wyjątkowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *